Türkçe meselesi |
Siteye yeni üye olan arkadaşların birçoğunda, siz de farkında mısınız bilmiyorum, çok kötü bir Türkçe hakim. Gereksiz kısaltmalar, alfabemizde bulunmayan harflerin kullanımı (örn: çok yerine choq :S) gibi yanlışlıklar dikkatimi çekiyor ve buna bir kural getirilmesini talep ediyorum. Site kuralları var mı bilmiyorum yoksa da oluşturulmalı içinde de Türkçeyi kullanma konusunda maddeler bulunmalı diye düşünüyorum. Nitekim artık üniversite öğrencisi olmuş bu yeni nesilin dilimizi kötü kullanması, kullanamaması acınası, (ağlanacak halimize) gülünesi bir durum. Tabi ki biz de dilbilgisi kurallarına %100 uyarak yazmıyoruz, ancak bu bilinçsizlikten değil, el alışkanlığından kaynaklanan birşey. Yeni arkadaşlarımızı, EMO gençliği denen gereksiz "ırkın" saçma davranışlarından sıyrılarak "olgunluğa" adım atmaya ve dilimizi güzel kullanmaya davet ediyorum. Umarım benimle aynı fikirdesinizdir. Türkçemizi güzel kullanalım. Dilini kaybetmiş bir millet, yok olmaya mahkumdur!!! Mustafa Kemal ATATÜRK |
gönderen: noone - 22/08/2009 - 21:41
|
Konu Hakkında Yapılan Yorumlar: |
yorum yapan(tarih) | yorum |
Larva (22/08/2009 - 21:46) | Türkçe nin Turkchelesme ye evrimleşme süresi bu, doğal seleksiyon... yoksa evrim varmıydı :) |
endoplazmik_retikulum (22/08/2009 - 21:50) | ciddi bir konu... |
noone (22/08/2009 - 21:53) | Türkçe´nin değişme (ya da senin deyiminle evrimleşme) değil, yok olma süreci (prosesi) bu. Ama yapay seleksiyon. Nitekim, küçük ve yok olmaya mahkum olmaktan uzak, oldukça büyük ve köklü, ancak yok edilmesi istenen bir toplumuz. Bu "dejenerasyon" bizim neslimizle ve bilgisayarın, dolayısıyla internetin gelişimiyle, hayatımıza girmesiyle başladı. Çok hızlı bir şekilde artarak ilerliyor. "Dur" demek de sadece biz "gençlerin" elinde. Sadece dil mi yok oluyor? Hayır kültür de yok oluyor. Şimdilik sadece dil konusunu ciddiye almamız yeterli diye düşünüyorum. |
mukfighter (22/08/2009 - 22:06) | hikaye |
Larva (22/08/2009 - 22:07) | bu işin dur u kalkı yok ki. amerikada ne oluyorsa 10 sene sonra aynısı burda... hızlı bir değişim rüzgarı var dünyada , biz bize uyanı almaktansa, bütün ahlaksızlıkları ithal ediyoruz. takmış herkes kulalıklığı yabancı parça dinliyor, nerden moda olduysa, özenti gençlik birbiriyle yarışıyor, türkçe değişmiyor ve yok olmuyor, yeni nesil türkçe konuşmaktan utanıyor, fransızca almanca ingilizce konuşmayı medeniyet sayıyor, bunların peşinden koşuyor. ha birde kürtçe ile ilgili açılım saçılım birşeyler var bu aralar, bütün dünyanın dilini ithal etmiş gençlik, bu konuda aslan parçası kesilmiş, kendi dili, kendi kültürü, kendi kardeşi... onu hiç say, soykırımcı fransızın dilini ithal e devam |
noone (22/08/2009 - 22:19) | sen dinlemiyor musun yabancı şarkı? Ben 9 yaşından beri dinliyorum, ama bu benim dilimi hiçbir zaman yozlaştırmadı. Sömürgeci ingilizin dilini de öğrensin, konuşsun, soykırımcı fransızınkini de, nazi soylu almanınkini de. Kendi adıma ben Türkçe´yi böyle konuşan gençlikten utanıyorum. Avrupalı beni saysın diye, kendi milletimin benden utanmasını açıkçası ben kaldıramam. Siz kaldırabiliyorsanız, buyrun istediğiniz şekilde konuşun. Ama konuştuğunuz dile Türkçe, kendinize de Türk demeyin. Ağır konuştuysam affola. Ciddi ve akışına bırakmaktansa, önlem alınabilecek bir konu bu. Herşey değişiyor. Annemiz babamızın geleneği, göreneği, töresiyle yaşamıyoruz artık. Ama genel olarak konuşursak, gençler kendinden birkaç yaş büyük insanları kendilerine örnek alırlar. Yani diyeceğim şu ki; "dur diyelim" derken, "örnek olalım" ı kastetmiştim. Bunu yapabiliriz öyle değil mi? Yoksa biz de mi utanıyoruz Türkçe konuşmaktan??? |
ilyas (22/08/2009 - 22:26) | Kesinlikle çok önemli bir konu olduğu fikrindeyim; lütfen herkes duyarlı olmaya çaba göstersin. noone - 22/08/2009 - 21:41 >>> dil bilgisi, bir şey; Larva (22/08/2009 - 21:46) >>> var mıydı ? Larva (22/08/2009 - 22:07) >>> Amerika´da, burada, Türkçe, Fransızca, Almanca, İngilizce, Kürtçe, bir şeyler Ayrıca kesme işaretleri falanda konmamış. (: |
lionminister (22/08/2009 - 22:30) | yeni jenerasyon nedense çok zevk alıyo bU $heKiLdE yazmaktan. anlam veremiyorum. ilginç gerçekten... |
Larva (22/08/2009 - 22:33) | Dünya´da kimse Türkçe konuşmuyor,öğrenmeye çalışmıyor,umursamıyor,ihtiyac duymuyor ama biz üniversite bitmeden kaç tana dili bitirmiş oluyoruz... Niye yabancı dinliyorsunuz demiyorum ama ilk benim çocukluğumda popüler oldu bu kadar yaygın olarak, bizi getirdiği nokta bu ,Türkçe oldu Turkche... Niye unuttuk bu dili, yada unutuyoruz, kritiğini yapın, ama ben de dinliyorum ama böyleyim felan demeye gerek yok. Ben yabancı müzik dinlemiyorum merak edene. |
noone (22/08/2009 - 22:53) | Biz kendi dilimizi konuşmaktan utanırsak, dünya neden bizim dilimizi öğrenmek istesin ki? Kürtler dillerini konuşmak için bu kadar savaş verirken, biz neden küçük bir çözüm yolunda hemfikir olamıyoruz, bu gerçekten düşündürücü. Bu dili (dilimizi) neden unuttuk sorusunun birden fazla cevabı var. Ama bunun içinde yabancı müzik dinlemek en az etkisi olandır. İlk sırada yabancı dille eğitim geliyor. ODTÜ´de okuyan yaşıtlarımla konuşurken, en basit kelimeleri unuttuklarına, onun yerine İngilizcesini kullanmalarına şahidim. ODTÜ´lüye "shaft" ın Türkçesini sorun. Cevabı "şaft" olacaktır "mil" değil. Vakt-i zamanında yabancı dil eğitimi alan birçok ünlü de var, Okan Bayülgen örneği ilk aklıma gelen. Çok güzel bir Türkçesi olduğu da aşikar. Onun dili neden yozlaşmamış, bence çok kitap okuduğundan. Yine en başa döndük, eğitime. Yeni nesil kitap okumuyor. Hepimizi esir alan internetin kurbanı oldular. Karşılıklı muhabbetlerin yerini, internette chat yapmak aldı. Biz yapmıyor muyuz, alasını yapıyoruz. Cemaat imam atasözünde olduğu gibi yaparsak ta, sonuçları bu olacaktır. Yani demiyorum ki bizde suç yok, diyorum ki tek suç bizim değil. Sen Türkçe´yi güzel kullanmakta hemfikirsen, bırak onlar karar versin nasıl konuşmak istediklerine. Ama ben şu andan itibaren düzgün yazılmamış hiçbir soruya, cevap yazmayacağım. Sizden de aynı duyarlılığı bekliyorum. |
n\a (22/08/2009 - 22:59) | birine dilini konuşturmak istiyorsan teknolojik açıdan gelişirsin, patentini aldığın her şeye türkçe isimler verip diğer ülkelerin de bu isimle kullanmasını sağlarsın. kimse ingilizceyi dil bilgisi çok şahane yahu deyip kullanmıyor. çalışmak lazım. |
noone (22/08/2009 - 23:05) | Konu nerelere gitti yahu. Sadece şu dili düzgün kullanalım istedim, çünkü ben bu durumun büyük bir tehlike olduğuna inanıyorum. İngilizceyi geliştiren patentleri vs. olsaydı, Almancayı da biliyor olurduk. Tek kelime Almanca bilmiyorum, öğrenmeye de niyetim yok. Konuşmasın da bilmesin de Avrupalı benim dilimi, bana ne. Konuşamaz da zaten :) |
lizabel (23/08/2009 - 00:17) | Elden geldiğince dikkat edilmeli yine kısaltma olayı kabul edilebilir kullanılan yabancı sözcük sayısına bakarak daha küçük bir suç ama kelimeler ingilizceleştirilmemeli,Türkçe 1-2 dersi veren Feyza Hepçilingirler iki derste de bu konu üzerinde duruyor almanızı tavsiye ederim |
noone (23/08/2009 - 00:32) | ve nokta kullanmayı unutmamalıyız ki kurduğumuz cümle, cümle değeri taşısın. :)) Feyza Hepçilingirler, Oktay Sinanoğlu gibi Türkçe konusunda değerli kitapları olan hocalara sahip bir okulda okuyoruz. Onlara yakışır bir şekilde dilimizi düzgün kullanmaya özen göstermeli, Yıldızlı olarak bu konuda örnek olmaya çalışmalıyız. |
emre d. (23/08/2009 - 01:42) | son gelişmeden haberiniz var mı bilmiyorum.. TDK (türk dil kurumu) "piercing" kelimesini "pirsing" olarak türkçeye kazandırdı. iyi de hani kelime sonuna b,c,d,g gelmiyordu, ne olacak şimdi? tüm yabancı kelimeleri herkesin ağzında sakız olmaya başladığında bu şekilde komik ifadelerle mi dilimize kazandırmamız gerek? yok mu bu TDK´nın beyin takımı? bazen sorun sadece toplumda değil diye de düşünüyor insan.. TDK ekşisözlük Dilimize Hoşgeldin Pirsing |
noone (23/08/2009 - 01:52) | imam ... cemaat .... TDK bunu yaparsa ben yeni nesilin "kedi"ye "qedy" demesine alışayım o zaman. Gel de sinirlenme şimdi... |
Larva (23/08/2009 - 02:11) | 3G ye karşı çıkması iidi, ya 3N yada 3K olacak dedi. fizikçimiz hikmet hoca, integral demez, tümlev derdi,minimum maksimum kulanmaz, azami derdi. Bilim´in dili yabancılaşmadı, hep yabancıydı ama Türkçeleşmeye ihityacı var. Hüba gibi rijit cisme, kaskatı cisim derlerse TDK da kabul etmez tabi :D şekspir, hamletiyle ünlüde olsa, ingilizceye tek başına 3 bin ila 5 bin arası kelime kazandırmıştır deniliyor. Hadi sıfırdan kelime kazandırmasın bizde kimse, en azından, bir kaç vatan evladı çıksında, Türkçeleşsin etraf. Sosyoloji de Özer Hoca bir isim söylemişti, birçok yabancı kelimeyi Türkçeleştiren veya Yeni teknolojik neslere isim veren. İmleç,Donanım vb. Gerçi hocamız ders kitabı bile, türkçe sözlük gibiydi, Benim gibi Teknoloji demez, Uygulayım bilim der parantez içindede teknoloji diye belirtirdi. Bir de TDK nın çok oturgaçlı götürgeçleri var oralara hiç girmiyorum :) |
n\a (23/08/2009 - 03:13) | Noone, dostum tebrik ederim böyle önemli bi konuya dikkat çektiğin için.Bu konuya ben de çok önem gösteririm.Sonuçta bir milletin bütünlüğünü sağlayan en önemli unsur bence dildir arkadaş!!!Diğer unsurlar önemli olabilir ama 1. sırada dil gelir.Bu konuda yapılması gereken çok fazla birşey değil,sadece dilimizi kullanırken biraz daha dikkat; hepsi bu...Aslında yazılacak o kadar çok şey varki ama hepsini tek tek yazıp gereksiz kalabalık yapmaya lüzum yok.Dediğim gibi sadece biraz daha fazla dikkatle dilimize gereken özeni gösterelim.Herkese iyi geceler :) |
Larva (23/08/2009 - 03:58) | nicklerin, yani takma adların :) alayıda yabancı kökenli maşallah, üye listesine baksa ingilizin biri ingilizlerin kullandığı bir platform sanar :) Değişime burdan başlayın, hassasiyeti burdan kurun... şimdi benim nickim böle ama çok ii yazarım çizerim klasik cevapta gelmesin. |
noone (23/08/2009 - 12:26) | Larva, arkadaş sen hala benim söylemek istediğim şeyi yakalayamadın. Ben demiyorum ki yabanci dil konuşulmasın, o kelimeler kullanılmasın. Ben diyorum ki kendi kelimelerimizi yanlış yazmayalım. Hepsi bu. Başka bi yerde de örnek verdiğim gibi, nickim "hichqimse" olabilirdi, ama ben "noone" yazdım. Farkı anlatabildiğimi umuyorum. |
noone (23/08/2009 - 13:02) | Taze ve güzel bir haber...:)) Q,W,X yasağına karşı internette ´dil çıkarma´ eylemi |
Larva (23/08/2009 - 17:05) | klasik savunmalar :)) anlayabiliyorum :) |
boboo (23/08/2009 - 17:44) | valla noone salla milleti ben senin ne demek istediğini gayet iyi anladım ve bende aynı konudan şikayetçiydim senin bunları dile getirmen çok iyi olmus. bazı arkadaslar konuyu anlamamıs çok gereksiz uzamıs konu. herkesten de anlamasını bekleyemessin gerçi :) |
Larva (23/08/2009 - 18:52) | hehe tabi, sizin dediğinizi anladım anlamadım sallayın, ben birşeyler anlatmak istedim konu hakkında, niye birileri bu yazdıklarımı üstlendiki? ben birşeyler yazdıkça biri cevap verme isteği duydu kendi bilir :))) anadilinizi düzgün konuşarak unutun buda güzel :) |
endoplazmik_retikulum (23/08/2009 - 19:16) | yabancı şarkı dinleyerek de gayet de güzel türkçe konuşulabilir,sorun sadece bu konunun öneminin bilincinde olunmaması yada yeterince hassasiyet gösterilmemesi... sanki her türkçe şarkıda türkçenin kullanılmasına çok dikkat ediliyor da... |
nceylan (23/08/2009 - 20:39) | Güzel konuya değinmişsin. Bende bu gereksiz insanlardan nefret edenlerdenim. "Herkes" yerine "Herkez" yazan özürlülere çok ayrı gıcık oluyorum nedense. |
Larva (23/08/2009 - 22:40) | tabi baştan sonuna noone katılıyorum, onu belirtmek ihtiyacı bile duymadım... |
f(x)=1 (24/08/2009 - 16:30) | bence ağaçtan çıkan eğri dalı kesmek yerine biraz daha köküne bakmak gerekli,neyle beslendiğine.eğer kökten çözüm bulunmazsa bir eğri dal daha çıkar bu defa adı türkçemiz olmaz da örflerimiz olur. gençlerin yani bizlerin türkçeyi böyle kullanmak istemelerinin benim aklıma gelen 2 sebebi olabilir,birincisi farklı davranarak dikkat çekmek,ikincisi kalabalığa uymak. 2.ci problem 1.sinden kaynaklandığından 1.sinin üzerinde yoğunlaşmak gerekli.bunun birçok nedenin olabileceği gibi bence esas problem kendini kanıtlamaya çalışmak bunun nedeni de ciddi özgüven eksikliği olabilir buna sebep de sürekli kendimizi aşağılıyor olmamız (millet olarak),bunun sebebi başarısız olmamız bunun nedeni eğitim....vs yani herşey biribirine bağlı,bir diğerini etkiliyor.bu da gösteriyor ki herşeyimize sadece dilimize değil herşeyimize gerekli önemi vermeliyiz. 30 yıl önce yazılan eserleri zar zor okuyabiliyoruz maalesef. önce kendimizi bulmalıyız bence,hangi kültürdeniz belli değil arada kalmışız bocalyıp duruyoruz. |
satellite (01/09/2009 - 12:42) | mesele türkçe meselesi değildir. mesele koca bir neslin ciddiyetsiz ruh halidir. mesele koca bir eğitim sorunudur. sürekli "ya noolaacaa yaa" gevşekliğinde, sürekli "yaa saçlar no dedim şkrm optm pls tşk" ciddiyetiyle hayata bakan bir nesildir mevzubahis. mesele türkçe meselesi değil, mesele sürekli "geyiq çeviriyos şurda" mantalitesiyle dünyaya bakan boş beyin yığınlarıdır. kurtarılması gereken türkçe değil, bu insanlardır. kurtarılması gereken eğitimdir, beyinlerdir, insanlardır. türkçe, peşine düşülmesi gereken son derttir bence. ciddiyetsizlik, hiçbir şeye önem vermeden yaşama, kendi yaşam alanına kendi yaşam şartlarına, yaşam biçimine, bilime tekniğe sanata spora yeterli önemi göstermemektir var olan mesele. spor: nası ççaktı doksandan / dun spher bi converse aldim oha cok yoruldum ararken bilim: hoca bana taktı yhaa teknik: abi shuper bi ekran karti chikmishh aldim tabee / bu prfümlrn fısfıslısı çkmısshh sanat: adriana lima, edward coolliinnnnn siyaset: salaksın sen öyle deme tımammm mıı durum bu vaziyetteyken, mesele asla türkçe değildir. bu beyin türkçeyi gülgün feyman gibi konuşsa ne olur, konuşmasa ne olur? ben de yeni geldim. yıldız üniversitesini kazandım diye sevindim. hemen yıldız platformlarını aradım internetten. 1 haftadır falan düzenli takip ediyorum. utandım. şöyle bir muhabbet geçti sevgilimle; -yıldızz.com falan bir sürü yer buldum ama muhabbetler berbat çok üzüldüm -ne bekliyordun? -ne bileyim akılcı yorumlar, bilinçli sohbetler falan. hiç olmazsa yorumlarda biraz seviye. başlık açmış "bakire değilim anneme nasıl söyleyim". bir sürü insan cevap vermiş o haltı yemeden önce düşünecektin falan. muhabbete bak. seviyeye bak. düşünce yapısına bak. yıldızı kazandım ama hala aynı ülkedeyim bunu farkettim. -tabi sonuçta aynı toplum yapısından oluşmuş küçük bir topluluk. bu sınav sisteminde yüksek puan almak belli bir bilinç yapısına ulaşmak anlamına gelmiyor -evet iyice anladım bunu. hevesim kursağımda kaldı -merak etme dişine göre klüpler falan bulursun. sen çok örnek bir platforma girmişsindir belki. -belki. olabilir. resmen hayal kırıklığına uğradım. ama mesele asla ve asla türkçe meselesi değildir. benim yorumum budur. |
satellite (01/09/2009 - 13:19) | bir de, müziğin dili dini ırkı yoktur. ben yabancı da dinlerim. fazıl say türk mesela. onu da severim. beethoven da dinlerim, wilhem kempff, türk değil diye adamın moonlight sonata yorumunu dinlemeycek miyim? bestede kullanılan sözlerin dili mi önemli? şimdi donna donna benim içimi titreten bir şarkıdır. bunun yidişçe olanı da ingilizce olanı da çok güzeldir. söyleyen kişinin yorumuna göre seçer dinlerim. şimdi bu türkçe değil diye kendimi müzikten mahrum mu bırakacağım? kusura bakmayın, anadili kaybediyoruz telaşesi adı altında milliyetçiliktir bu. kör ırkçılıktır. nicklerin ingilizce olmasının da eleştiriecek yanı yoktur. "nick" diyorsunuz zaten. "nick" diyebilirim ama sen satellite diyemezsin :) komik bu. kayıt olurken bana sordu "kullanıcı adı"n ne olsun? etrafta bir şey bulamadım bakındım, dizüstü bilgisayarımın klavyesinin sağ üst köşesinde satellite yazıyor. hah dedim bu olsun. cinsiyeti de belli değil. seksist bir tavır sergilemeden yazarım işte. bunun hangi dil olduğu nasıl eleştirilebilir ki? eleştiri sunarkan argümanların daha sağlam olmasını beklerdim. bir önceki yazımda bahsettiğim hayal kırıklığı buydu. saygılar. |